Šta je potrebno da biste zauvek izgubili kilograme?

U prethodnom tekstu, objasnila sam zašto su motivacija i volja nedovoljne za stvaranje zdravog stila života. Ipak, nema potrebe da očajavate, ono što “radi” je mnogo stabilnije i lakše od motivacije i volje.

Možete li uopšte da zamislite da ne morate svakodnevno podsticati svoju motivaciju da biste se zdravije hranili i išli u teretanu?

Šta ako vam kažem da je moguće da vam uopšte ne treba trud i “mučenje” da biste odbili čokoladu i odabrali voće?!

Možda zvuči nerealno… Ali je moguće. Kako?

STVARANJEM NAVIKA! 😀

“Navika je najčešće nesvesni obrazac ponašanja koji nastaje kao posledica čestog ponavljanja određenje radnje”.

Naglasak bih stavila na NESVESNI.

Poslužiću se banalnim primerom. Kada vozite, da li razmišljate o tome kako otvarate vrata, palite auto, uključujete svetlo, vezujete pojas, stiskate kvačilo, puštate kvačilo, dodajete gas, ubacujete u prvu, pa onda u drugu, pa puštate muziku…. I tako dalje. Meni se čak dešava da u trenutku u glavi ne mogu da stvorim sliku gde je koja brzina na menjaču, ali bez greške ubacujem dok vozim.

Sve to radimo AUTOMATSKI. Zato što je stečena NAVIKA. Isto je i sa zdravim životnim stilom.

Kada formirate naviku, automatski posežete za voćem umesto za čokoladom, neće vam biti potrebna motivacija (koja je, kako smo rekli, nesigurna), a ni volja koja je potrošiva.

Nećete morati svaki put pred trening da razmišljate da li treba da odete i smišljate načine da se motivišete. Prosto ćete otići jer je vaš autopilot tako podešen 🙂

Pitajte dugogodišnje vežbače, verujem da će vam potvrditi isto.

KAKO NAVIKE FUNKCIONIŠU?

Navike su zapravo neuralni putevi odnosno veliki broj nervnih ćelija koje rade zajedno zarad određenog cilja.

Svaki put kada ponovite određenu radnju, taj neuralni put je jači, a što je put jači, to manje svest učestvuje i vama je lakše.

Što više puta žudnju zadovoljite junk hranom, to ćete češće i nesvesno posezati za njom.

Što češće doručkujete ovsenu kašu umesto peciva, to će vam biti “normalnije” da ujutru prvo posežete za njom bez onog momenta “A da li da jedem baš to, možda da odem do pekare, zamisli samo miris svežeg peciva…”. Što ne znači da nećete povremeno imati potrebu da pojedete nešto iz pekare, a to je sasvim ok. Stvar je u tome da vam se u većini situacija kao prva pomisao na doručak javlja neka kućna hrana, kaša, jaja, sendvič, a ređe da imate želju da pojedete iz pekare… kapirate otprilike. 🙂

Isto važi i za trening. Što više puta osetite onaj nalet endorfina nakon vežbanja, to ćete ređe pomišljati na ostajanje kod kuće.

Da li ćete navike slabiti ili jačati – potpuno je na vama. Što manje puta nešto radite, navika je slabija, što više puta uradite, jača je… Toliko je prosto. A mi pravimo od svega naučnu fantastiku, čekajući motivaciju, oslanjajući se na volju i ne znam šta još.

KRATKOROČNI CILJEVI VS. DUGOROČNI CILJEVI

Kada odlučite da narednih mesec dana budete na dijeti, teško da ćete formirati naviku, svakako zbog kratkog vremenskog perioda, ali i činjenice da svesno jedete drugačije dok podsvesno znate da ćete se vratiti starim navikama čim prođe tih 30 dana. Sećate se da smo rekli da navike rade na nesvesnom nivou?

To se dešava kod dugoročnih ciljeva. Veći je broj ponavljanja (što naviku jača), a i vaše nesvesno zna da se to ne završava za mesec, dva, tri… Već navike kreiraju stil života.

I to je čitava poenta funkcionisanja ljudi koji se zdravo hrane 🙂

Da im svaki put treba motivacije i volje kao vama na početku, teško da bi iko istrajao. Ali je magija upravo u tome što to posle radi automatski.

 

Zaključak bi bio prost – ne oslanjajte se na motivaciju – STVARAJTE NAVIKE.

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂