Šta zapravo znači jesti normalno i skriveno lice poremećaja u ishrani

Kako kažete da neko jede “normalno”, na šta pod tim mislite? 🙂

Normalno je pojam koji nije tako lako definisati, ali ću se potruditi da opišem kako izgleda zdrav, a kako patološki odnos prema hrani. Nenormalan zvuči suviše rigorozno, možda čak i uvredljivo. 🙂

Osoba koja ima zdrav odnos prema hrani jede kada je gladna i prestaje sa jelom čim oseti sitost. Nema neke nauke. Ona bira hranu koju voli i koja je ujedno nutritivno bogata, ali takođe dozvoljava sebi da uživa i u onoj nutritivno siromašnijoj ukoliko u nečemu uživa. Zna da nije smak sveta ako s vremena na vreme pojede sladoled ili nešto treće zato što je tužna ili uzmemirena. Ali ne radi to često. Ponekad se prejede, ponekad pojede manje nego što joj treba… Jednom rečju, fleksibilna je.

Zna da je zdrav život balans, a ne opsesija. Zna da sluša i čuje sebe i svoj organizam.

Jako je važno shvatiti da definicija “normalne” ishrane nije ista za sve već varira u odnosu na ukus, želje, potrebe… Koliko je različitih ljudi, toliko je i idealnih načina ishrane.

Ukoliko nalazite sebe u ovoj priči… Bravo! 🙂 Vi tačno znate šta radite.

Ako se ipak dvoumite… Nastavite sa čitanjem, možda će vam značiti.

Šta zapravo znači jesti normalno i skriveno lice poremećaja u ishrani

POREMEĆAJI U ISHRANI

Kada govorimo o poremećajima u ishrani, ako se ne varam, prvo vam na pamet padne devojka, tinejdžerka koja ima anoreksiju ili bulimiju. To je uglavnom vidljivo, jasno i ostavlja takve posledice da je nemoguće prevideti. Međutim, nisu one jedine kojima se to dešava. Upravo zato danas govorim o trudnicama, ženama srednjih godina i osobama sa dijabetesom tipa 2 kod kojih je poremećaje u ishrani teže uočiti.

Pre nego što počnem da detaljišem priču, želim da vam kažem da ne treba da se stidite ukoliko imate problem. Ne biste verovali koliko žena zapravo ima neki poremećaj u ishrani (makar u blažoj verziji), samo se jako malo priča o tome. Ili se naziva drugim imenom, neretko iza vođenja računa o ishrani stoji neki oblik poremećaja, ali nije tako upadljiv. Zaista želim da vas ohrabrim da o tome pričate, da se suočite i prevaziđete. To je jedini način.

POREMEĆAJI ISHRANE I TRUDNOĆA

Da li znate koliko žena tokom trudnoće iskusi anoreksiju? Puno žena oseća strah da se tokom trudnoće ne ugoji, nekima se to i desi, neke nastave da jedu normalno, a neke pak uskraćuju sebi hranu što može biti i te kako štetno, ne samo po nju već i po bebu.

Povraćanje može biti posledica bulimije, baš kao i preterano vežbanje, a dešava se i da konstantno dolazi do opsesivnog prejedanja koje se pravda trudničkom željom za određenom hranom. Svakako da neobičnih želja ima i da je moguće da se trudnici jede nešto određeno, ali treba da postoji granica između želje i opsesije odnosno prejedanja.

Ne kažu džabe da je trudnoća drugo stanje. Posledica brojnih fizičkih promena do kojih dođe u kratkom vremenskom periodu jesu promene i na psihičkom nivou. Što zboh hormona, što zbog promene slike o sebi. Iz svih navedenih razloga, na trudnice se i te kako treba obratiti pažnja.

POREMEĆAJI ISHRANE U SREDNJEM ŽIVOTNOM DOBU

Promene su u životu neminovne i konstantno se dešavaju, ali je činjenica da su u određenim životnim periodima intenzivnije, pa samim tim i ostavljaju veći trag na nas. Kod žena srednjih godina je to jako izraženo, ulaze u menopauzu što dovodi do značajnih hormonskih promena, a da ne pričamo o tome koliko se menjaju i ostali segmenti života, od porodičnih odnosa (odlazak dece itd.) do karijere.

Kada sve navedeno uzmemo u obzir i na to dodamo pritisak dobrog izgleda, vrlo je jasno zašto dolazi do problema. Zbog pritiska koji oseća sa svih strana, neretko dolazi do ortoreksije koja je potencijalno jedan od načina da se zadrži idealan fizički izgled. Nije lako prihvatiti starenje i zato treba raditi na tome kako ne bi dolazilo do dodatnih problema koji mogu biti izbegnuti.

POREMEĆAJI ISHRANE I DIJABETES TIPA 2

Kada se nekome dele saveti (čak i kada to radi stručno lice), mora se voditi računa o načinu na koji se prenose. Nekada i najdobronamerniji savet može biti potpuno pogrešno shvaćen, pa tako i napraviti ozbiljan problem. Najlakše je nekome reći “Moraš da smršaš”, “Izbaci to i to iz ishrane”, a nije tako lako prići svakoj osobi individualno i prepoznati način na koji će nešto shvatiti i primeniti.

To je posebno važno kod osoba sa dijabetesom tipa 2 gde restrikcije mogu izazvati ne samo poremećaje u ishrani već i ozbiljne bubrežne probleme.

Navedene tri populacije su samo primeri kako biste shvatili da od poremećaja u ishrani niko nije izuzet, samo se kod nekih lakše kod nekih teže detektuje.

Ukoliko shvatite da imate neki od navedenih problema, od srca vam savetujem da potražite stručnu pomoć ili makar za početak sami pokušate da uradite nešto po tom pitanju.

Ishrana nije samo hrana, već mnogo više od toga.

Ukoliko umete da pratite znake, svašta ćete o sebi kroz nju otkriti. Ali i ne morate. Biće dovoljno samo da umete da prepoznate kada vas čini zdravijim i zadovoljnijim, a kada pravi problem.

Ostaviću vam linkove prethodnih tekstovima u kojima sam pisala o ovoj temi.

Ortoreksija i opsesivno vežbanje

Clean eating ili prečica do ortoreksije?

Šta je opsesivno prejedanje i kako ga držati pod kontrolom

Šta zapravo znači jesti normalno i skriveno lice poremećaja u ishrani

Kada sledeći put razgovarate sa svojim prijateljicama/rođakama o ishrani i kilaži, potrudite se da otvoreno pričate o tome jer je vrlo verovatno da makar neka od njih nema baš pravilan odnos prema hrani. Čim se konstantno govori o dijetama i sličnim idejama, jasno je da problem postoji, a isto tako su male šanse da će neko tek tako iz čista mira pričati o nečemu čega se možda stidi. Ali ako vi započnete tu temu s razumevanjem i saosećanjem, verujem da možete učiniti nešto dobro.

Podelite sa njima ovaj ili neki sličan tekst, recite im šta ste novo naučili/otkrili… Budite im podrška, saslušajte šta imaju da kažu i ne osuđujte. Ljudi se ne motivišu tako, već razumevanjem i saosećanjem. Možda im je baš taj razgovor sa vama treba kako bi skupili snagu da se suoče sa problemom, a možda ga nisu ni bili svesni… U oba slučaja je važno.

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂 

NADA FITT PLAN ISHRANE