Superhrana

Superhrana super Moderna super Skupa

Kako u poslednje vreme samo čujem, vidim ili primetim da neko spominje super hranu kao nezaobilazan dodatak zdravoj isrhani, uz to još i vrlo vatreno promoviše njene mnogobrojne benefite, prođu me blagi žmarci i odmah mi se ukazuje slika čuvenog Dr Oz –a koji preporučuje moćni novi preparat za instant sagorevanje masti, smanjenje celulita ili neki ultra ubrzivač metabolizma. Sve to po ceni od samo 99$ i vaši problemi su trajno rešeni. Danas je to tzv. Superhrana, koja ništa posebno nije drugačija od neke druge hrane, ali recimo ima odličan PR (public relations). Sa druge strane su namirnice, tj. hrana o kojoj se ne govori toliko, a zapravo to je isto hrana koja pruža mnogobrojne benefite baš kao što je i slučaj sa Superfood hranom. O njima jednostavno se ne govori, ne konzumira ih neka poznata ličnost, nisu iz egzotičnih predela, nisu hrana čuvenih drevnih plemena i to je već sve dovoljno da takva hrana bude manje zanimljiva i manje u fokusu pažnje.

Superhrana

Postoje namrinice koje su poslednjih nekoliko godina doživele pravi boom i širom planete su popularne, naravno pripisuju im se mnogobrojni zdravstveni benefiti i čini se da su zaista nezaobilazan deo svakodnevne ishrane. Dalje u tekstu predstaviću vam par njih koje su i kod nas zaživele veliku slavu, a možda ni ne slutite da za svaku od njih postoji i odlična zamena namirnicom koja je slična po nutritivnim vrednostima, a cenovno mnogo pristupačnija.

 

Čia semenke

Da se odmah ogradim, da jedem ih i obožavam da povremeno spremam chia puding za doručak.  Ali da li mislim da moja ishrana nije dovoljno zdrava ako njih ne koristim ili da li na sva zvona brujim kako se moraju jesti? Pa naravno da ne. Čia semenke su bogate dijetnim vlaknima, omega-3 masnim kiselinama, a imaju i solidnu količinu proteina. Znate li koje semenke su isto tako nutritivno sjajne kao i čia? Lan. Mnogo je cenovno pristupačniji, ima gotovo iste nutritivne vrednosti kao i čia. Lan je skoro četiri puta jefitniji od čia semenki. Više o ovim dvema semenkama, možete pročitati ovde.

Drevne žitarice

Beleže svetsku popularnost. Amarant, kinoa, bulgur… Sve ove žitarice jesu jako ukusne, imaju zavidan nivo dijetnih vlakana, sadržaj proteina, kao i vitamina i minerala. Jedina razlika je što su značajno skuplje od drugih nama dostupnijih, imaju bolji PR, tj. dobru reklamu i obavezno stižu iz nekih egzotičnijih zemalja. Isto tako ovas, raž, pirinač, kukuruz, mogu biti odlične žitarice u ishrani koje pružaju benefite kao i iznad navedene. Znate li da su mnoge studije pokazale značaj unosa ovsa i raži u redukciji holesterola u krvi, a sve zahvaljajući tome što sadrže beta-glukan. Ovas je rame uz rame sa kinoom po sadržaju proteina, zato i jesu be žitarice jako popularne u ishrani vegetarijanaca ili vegana, jer na taj način dobijaju viši unos proteina.

 

A da li ste možda nekada do sada čuli za Kombuhu, ako niste trk na Instagram, sigurna sam da ćete naleteti na vatrene fanove i zagovornike upotrebe iste. Da ne pričan o teorijama detoksa koje pruža, navodno smanjuje holesterol, jača imuni sistem i poboljšava varenje… bla bla bla… Kombuha je fermentisani čaj, koji postoji već hiljadama godina u Kini. Iako možda ima neke benefite, za sada ne postoje zvanična naučna istraživanja na ljudima, koja pokazuju, tj. potvrdjuju iznete tvrdnje. Kombuha sadrži veliku količinu probiotika, antioksidanasa kao i polifenola, koje iste možete naći i u zelenom čaju, kao i u jogurtu. Volite da je pijete? Super, samo napred. Ne volite – nema potrebe da sebe prisiljavate. 😉

Kokos ulje?

Priznajte da ga sigurno jeste kupili makar jednom i to baš u nadi da je to nešto što je danas postalo neizostavno. Pa toliko se priča o tome, da je prosto nemoguće da ne deluje. 🙂   Ovo ulje je rešenje svih zdravstvenih problema. Sprečava “inflamatorne” procese u organizmu. Smanjuje holesterol, pomaže mršavljenje, neguje kožu, kosa brže rate, nokti su čvršći. Šat biste još voleli da napišem? 🙂 A da! Ubrzava metabolizam i pojačava libido, ih gde je nauka čak stigla sa ovim otkrićima!

Ono što zasigurno znamo je da za sada ne postoje naučna istraživanja koja potvrđuju sve ove efekte koji se pripisuju kokos ulju. Ono što se zna jeste da spada u zasićene masti i da kao takvo na naš organizam ima isto dejstvo kao mlečni maslac ili kao svinjska mast. Pa ako ne volite svinjsku mast, onda koristite kokos buter. Slažem se da ima super ukus, baš egzotičan i kokice na kokos ulju su sjajne, ali ako vas zanima ulje koje zasita ima zdravstvene benefite i jedino ulje koje ima zvanične potvrde da je zaista korisno jeste Ekstra devičansko maslinovo ulje, koje je recimo osnova mediteranskog načina ishrane. Ekstra devičansko maslinovo ulje je bogato mononezasićenim masnim kiselinama koje su se pokazale da imaju zaštitnu ulogu kada su u pitanju kardiovaskularna oboljenja, ublažavajući zapaljenske porcese, holesterol, krvni pritisak, kao i oksidativni stress.

Kelj?

Čuli ste za kelj čips? 🙂 

Birajte sami, smuti, salata, mafin, kolač, kelj čips, primena je ogromna. Jako popularno lisnato povrće koje je zadobilo svu pažnju, a recimo spanać ništa manje kavlitetan. Nutitivni profil ove dve namirnice je jako sličan. Kao kod čie i lana. Nekada jedete kelj, nekada spanać, nekada kupus, nekada brokoli i to je prava zdrava ishrana.

Acai bobice

Možete li da zamislite doručak ili smuti bez ove drevne bobice? Bogate antioksidantima, konkretno antocijaninima koji imaju zaštitnu ulogu kod srčanih oboljenja, pomažu dobar i pravilan rad kardiovaskularnog sistema, a može se čak dovesti i u vezu sa prevencijom nekih vrsta kancera i hroničnih oboljenja. Ali ne upadajte prerano u zamku verujući da ove benefite sadrže samo Acai bobice, sve bobice imaju ova svojstva. Dakle bobice kao što su : borovnice, jagode, maline, kupine, ribizle, brusnice… Sve ove bobice imaju baš ove nutritivne karkateristike, ali nisu tako dobro izreklamirane kao Acai. Doduše borovnica ima tendenciju rasta popularnosti.

 

Konoplja

Konopljino seme je dobilo na popularnosti usled visokog sadržaja proteina u sebi, omega-3 masnih kiselina kao i visokog sadržaja dijetnih vlakana. Čak se i promovišu kao sjajna alternativa za protein u mesu. A ako baš ne želite da jedete meso, tofu je recimo super zamena. Tofu u sebi sadrži visok nivo proteina, polinezasićenih masti i solidnu količinu kalcijuma i gvožđa. Izbor proteina iz namirnica neživotinjskog porekla je mnogo širi i ne morate koristiti samo one namrnice koje su popularne. Istražite malo i sami koje to namirnice mogu zadovoljiti potrebu, a da su vama prihvatljivije u svakom smislu.

 

Super zeleni prahovi

Znate oni prahovi koji će vam jednom supenom kašikom pružiti sto puta više nutrijenata nego da jedete sveže voće i povrće? 🙂 Šala mala naravno.

Istina je da: ako jedete voće i povrće tokom dana, to će imati hiljadu puta više koristi za vaš organizam nego jedna kašika zelenog praha.  Sve zeleno, a i ostalo povrće je izvanredan izvor antioksidanata, fitohemikalija… A povrh svega ako konzumirate voće i povrće u celosti, a ne kroz prahove, oni će vam mnogo duže održavati sitost i lepše ćete se osećati jer jedete hranu koju vidite i osećate. Ovo ne znači da zeleni prahovi ne treba da se kupuju i povremeno dodaju u smutije ili sokove, ali da su neopdhoni – NISU.

Poruka je sledeća

Da li ćete kupovati i jesti super hranu, stvar je ličnog izbora. Super hrana jeste ok, ali nemojte se zavaravati da samo konzmuirajući nju, a zanemarujući ostatak dnevnog unosa i preostale hrane, činite neki benefit za svoj organizam. A da ne govorimo koliko je to sve besmisleno ako niste fizički aktivni na dnevnom nivou, koji god način bio. Postoji toliko druge hrane, koja nema taj PR, a koja je isto tako kvalitetna, zdrava i povrh svega super cenovno pristupačna. Jedite raznovrsno, uživajte u hrani i sigurno ćete uneti neophodnu dozu vitamina i minerala, a novac koji budete sačuvali uložite u neke korisnije stvari.

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂