Nutricionizam 09.11.2021.

Svako jedenje je emocionalno jedenje, ali nije svako jedenje emocionalno prejedanje

Šta mislite, zbog čega je jedan od čestih problema sa hranom upravo emocionalno prejedanje?
Razlog je prilično jednostavan, zato što su hrana i emocije neraskidivo povezani od kad se rodimo.
Ishrana je mnogo više od samog unosa nutrtivinih materija, odnosi se na emocije, na povezanost, primarno sa majkom, a zatim i sa drugim ljudima, zbog čega nam neretko služi kao uteha, kao zamena za neku drugu potrebu koju u datom momentu ne prepoznajemo. Hrana nam pruža utehu, komfor.

Kada smo gladni, nervozni smo, reaktivniji, uznemireniji. Čim jedemo, sve postane lakše i lepše.
Zato se ne može osporiti da apsolutno svako jedenje ima veze sa emocijama, prosto se ne može odvojiti.

Trenutak kada dođe do emocionalnog prejedanja je onaj u kom se hrana koristi kao primarni izvor utehe i kada to počne da utiče na naše mentalno ili fizičko zdravlje. Najčešće na oba.
⁣⁣
⁣⁣Pre nego što dođete do zaključka da imate problema sa emocionalnim prejedanjem, ne bi bilo loše da postavite sebi nekoliko važnih pitanja.

* Da li imate redovne obroke? Kako ti obroci izgledaju? Da li jedete ono što volite, koliko ste gladni ili ste na restrikciji kako biste izgubili kilograme?
* Da li dozvoljavate sebi da pojedete slatkiš ili grickalice kada osetite potrebu ili ih strogo izbegavate?
* Kakav je vaš odnos prema hrani? Da li vam je izvor zadovoljstva ili stresa? Da li osećate grižu savesti kada jedete “zabranjenu” hranu?

Kada sebi zabranjujete ili uskraćujete bilo koju namirnicu, prirodna reakcija organizma je žudnja za tom hranom i na duge staze činite sebi gore.

Nema baš ničeg lošeg u tome da navalite na tortu jer ste imali stresan dan na poslu, sve dok pratite signale svog organizma i dok to ne radite konstantno.

Malo više saosećanja prema sebi će isključiti nerealna očekivanja, poput ovog da potpuno odvojimo emocije od hrane. 🙂

Važno je samo da, kao i u svemu, imamo balans.

FITT program uz koji najlakše i najefikasnije stižeš do željenih rezultata.

Ne savetujem vas kako da gladujete ili izbacujete liste namirnica iz ishrane, ne učim vas da kupujete šejkove ili preparate da biste postigli željeni izgled. Ne učim vas da je hrana zdrava ili nezdrava, kao ni dobra ili loša.

Učimo kako da na osnovu ličnih potreba, želja i ukusa sami sebi u budućnosti kreirate idealne obroke i vodite svoju ishranu na način na koji se najbolje uklapa u vaše potrebe.