Ishrana 17.05.2021.

Ukoliko vam se ovo dešava – i dalje ste na dobrom putu

Intuitivna ishrana bi trebalo da bude nešto prirodno, jednostavno, neopterećujuće. Drugačije od svega je bilo strogo, restriktivno, opterećujuće. Ipak, najčešće nije tako jednostavno.
Koliko je svaki početak uzbudljiv, toliko može biti i stresan jer svaka promena sa sobom nosi određenu dozu neizsvenosti koja nas može uplašiti.

Posebno kada uzmemo u obzir da osobe koje počinju sa intuitivnom isranom, uglavnom imaju iskustva sa restriktivnim dijetama i nije tako jednostavno „prešaltati“ mozak na nešto novo i toliko drugačije, nakon godina i godina suprotne priče.

Jedva ste ubedili sebe da izbacite iz ishrane sve što „nije zdravo“ i sada treba to da menjate. Naravno da će to sa sobom doneti određeni konflikt. Iz tog razloga, odlučila sam da vam predočim određene poteškoće sa kojima ćete se vrlo verovatno susresti, ali ne dajte da vas zavaraju, ne znače da ste na lošem putu. Upravo suprotno!

PLAŠITE SE DA ĆETE JESTI SVE PRED SOBOM I DA ĆETE SE UGOJITI

Ovo je definitivno jedan od najčešćih strahova. Kada malo razmislimo, i vrlo logičan.
Celog života su nam pričali suprotno, da moramo da imam kontrolu kako se ne bismo ugojili, a sada nam neko kaže da imamo dozvolu da jedemo sve?!
Međutim, suština isključivanja strogih pravila je nešto drugačija. Ona treba da nam da slobodu i da nas podstakne da više slušamo svoj organizam, a kada to radimo, svakako nećemo jesti više nego što nam je potrebno. Desiće se i to ponekad, svakako, i normalno je, bez brige. 🙂
Ali sve to ne izgleda kao što zamišljate, iako je strah sasvim opravdan i očekivan.

NADATE SE DA ĆETE SMRŠATI

Cilj intuitivne ishrane nije mršavljenje samo po sebi. Ukoliko imate višak i držite se intuitivne ishrane, gotovo sigurno je da ćete kilograme u nekom trenutku izgubiti. ALI to ne bi trebalo da bude vaša sfera interesovanja, bar ne u početku procesa kada je cilj da se naviknete na nov način ishrane, potpuno nerestriktivan, što je u suprotnosti sa svime na šta ste navikli.
Ipak, normalno je i očekivano da se tome nadate iako znate da je intuitivna ishrana po tom pitanju neutralna.

IMATE FAZU „DAJ MI SVE“

Jedan od principa intuitivne ishrane je da ne postoji dobra i loša hrana i da je dozvoljeno da jedete sve. Ukoliko ste se duže vreme suzdržavali od određene hrane, NORMALNO je da prođete kroz fazu kada će vam se ta hrana posebno jesti i u većim količinama nego što bi uobičajeno. Bez brige, i to je deo puta, i dalje je sve u redu. 🙂

VRAĆAJU VAM SE STARA RAZMIŠLJANJA

Uzimate parče pizze jer sada znate da je dozvoljeno jesti sve. Ipak, javlja se sve ono što ste do sad naučili „Ta pizza je kalorična, masna, ugojiću se…“ Kada uzmete ovsenu kašu za večeru, prođe vam kroz glavu da „Ugljene hidrate nikako ne smete jesti uveče jer to goji“, možda se osetite neprijatno jer ogladnite u 10 uveče, a „Tada se najviše goji“ i tako dalje. Kao što vam je trebalo vremena da naučite sva ta PRAVILA, sada će vam biti potrebno da se prešaltate na nove PRINCIPE. Namerno sam naglasila pravila i principe, razlika je ogromna. 🙂
Prirodno je da vam se javlja povremeno osećaj nelagodnosti kada učite novi način ponašanja.
Ne znači da vam loše ide.

OPTEREĆUJE VAS TOLIKO FOKUSIRANJE NA SOPSTVENO TELO I OSEĆAJE

Osnovni princip intuitivne ishrane je praćenje signala koje vam organizam šalje. Prosto rečeno, slušanje svog tela. Kako ste se godinama oslanjali na dijete i pravila koja su one diktirale, možda vam se učini kao previše to da slušate svoje telo. Da se konstantno preispitujete „Kako se sada osećam?“, „Kako ova hrana čini da se osećam“, „Šta mi se sada zaista jede“, „Koliko sam sada gladna“, „Da li osećam sitost ili još uvek ne“ i tako dalje.
Bez brige, ovo je samo neko vreme opterećujuće i potreban vam je svestan napor, ali će u nekom trenutku postati automatska radnja u koju nećete morati da ulažete svesni napor.

SHVATATE ŠTA JE SVE BILO POGREŠNO I ŠTA SE PROMENILO

Neke stvari nisu sasvim jasne dok se ne iskuse. Kada prođe određeno vreme, videćete kako hvatate sebe da zaista osećate šta je sve bilo pogrešno u dijetama, a ne samo da mislite o tome. Kada osetite sitost i vidite da se osećate dobro, da se niste ugojili, imaćete onaj AHA momenat koji će vam dati i potvrdu i motivaciju za dalje. Ili, samo će vam odjednom pasti na pamet kako više ne razmišljate toliko o hrani kao ranije. Primetiete sve te „rezultate“ koji nisu došli odjednom, ali imate takav utisak.

IMATE NEODOLJIVU POTREBU DA SE MERITE

Vaga je rizična iz razloga što se možete razočarati i početi da sumnjate u proces iako ste se pre merenja osećali sjajno u toj promeni. Moja iskrena preporuka je da izbegavate vagu i da se fokusirate na osećaj, ali ukoliko ne izdržite i vidite nešto što vam se ne dopada 🙂 , ne odustajte od intuitivne ishrane, to ne znači da ne funkcioniše. Vratite se na početak teksta. 🙂

PITATE SE ZAŠTO NISTE PRE ZNALI ZA OVAJ KONCEPT?!

Momenat u kom prethodni izazovi blede, postaju nebitni i zaboravljaju se jer je rezultat vredan svega. Napokon uviđate da je moguće živeti bez dijeta, sa zdravim odnosom prema hrani i pre svega, prema sebi. Ukoliko vam je potrebna stručna pomoć u procesu, ne oklevajte da je zatražite.

Nadam se da vam je današnji tekst značio i ne bi bilo loše da se povremeno vraćate na njega, možda vam ove reči u određenom trenutku kada poželite da odustanete i vratite se dijetama, budu imale poseban značaj 🙂

FITT Individualan plan ishrane uz koji najlakše i najefikasnije stižeš do željenih rezultata.

Ne savetujem vas kako da gladujete ili izbacujete liste namirnica iz ishrane, ne učim vas da kupujete šejkove ili preparate da biste postigli željeni izgled. Ne učim vas da je hrana zdrava ili nezdrava, kao ni dobra ili loša.

Učimo kako da na osnovu ličnih potreba, želja i ukusa sami sebi u budućnosti kreirate idealne obroke i vodite svoju ishranu na način na koji se najbolje uklapa u vaše potrebe.