Nutricionizam 09.09.2021.

Uticaj vežbanja na apetit

Vežbanje potiskuje apetit i utiče na hormone apetita – zaključak je istraživanja koje pokazuje da je aerobna vežba bolja u suzbijanju apetita od anaerobne.

Objašnjenje je da snažan 60-minutni trening na traci za trčanje utiče na oslobađanje dva ključna hormona apetita, grelina i peptida YY, dok 90 minuta dizanja tegova utiče na nivo samo grelina.

Postoji nekoliko hormona koji pomažu u regulaciji apetita, ali istraživači su se fokusirali na dva glavna, grelin i peptid YY.

Grelin je jedini hormon za koji se zna da stimuliše apetit, dok se smatra da peptid YY potiskuje apetit.

Grelin su otkrili istraživači u Japanu pre oko dvadesetak godina i prvobitno je identifikovan u ulozi hormona rasta. Tek kasnije je postala poznata njegova uloga u podsticanju apetita. Peptid YY je pak malo više proučavan, jer je otkriven pre više od 30 godina.

Traka za trčanje vs podizanje tegova

U ovom eksperimentu, 11 studenata je učestvovalo na tri osmočasovne sesije. Tokom jedne sesije trčali su 60 minuta na traci za trčanje, a zatim su se odmarali sedam sati. Tokom druge sesije radili su 90 minuta dizanja tegova, a zatim su se odmarali šest sati i 30 minuta. Tokom treće sesije, učesnici uopšte nisu vežbali.

Tokom svake sesije, učesnici su popunjavali ankete u kojima su ocenjivali koliko su gladni tokom trajanja sesija. Takođe su dobili po dva obroka tokom svake sesije. U međuvremenu, istraživači su merili nivoe grelina i peptida YY tokom više faza za vreme trajanja istraživanja.

Otkrili su da je sesija na traci za trčanje (aerobna), izazvala pad nivoa grelina i povećanje nivoa peptida YY, što ukazuje na to da hormoni utiču na potiskivanje apetita. Međutim, sesija dizanja tegova (anaerobna), dala je drugačiji rezultat. Nivo grelina je opao, što ukazuje na suzbijanje apetita, ali se nivo peptida YY nije značajno promenio.

Na osnovu ocena gladi koje su ispitanici dali, i aerobna i anaerobna vežba suzbile su glad, ali aerobne vežbe su uticale na veće suzbijanje gladi. Promene koje su istraživači primetili bile su kratkoročne za obe vrste vežbi. Trajale su oko dva sata, uključujući i vreme provedeno u vežbanju.

„Otkriće da je glad potisnuta tokom i neposredno nakon snažnog trčanja na traci u skladu je sa prethodnim studijama, koje ukazuju na to da naporne aerobne vežbe privremeno potiskuju apetit. Nalazi ukazuju i na sličan, iako blago oslabljen odgovor za anaerobne vežbe“, naznačio je autor studije Dejvid J. Stensel sa Univerziteta Loughborough u Velikoj Britaniji.

Fokus na aktivni grelin

Naučnici smatraju da prethodne studije nisu dale zaključak o tome da li vežbanje smanjuje nivo grelina, ali ova studija može pomoći u objašnjenju tih mešovitih rezultata.

Grelin postoji u dva oblika, acilirani i neacilirani. Naučnici su merili acilirani grelin, koji se naziva i aktivni grelin, jer može proći krvno-moždanu barijeru i doći do centra za apetit u mozgu. Naučnici takođe sugerišu da će se buduća istraživanja koncentrisati više na aktivni grelin.

Iako je studija pokazala da vežbanje potiskuje hormone apetita, sledeći korak je da se utvrdi da li ta promena zaista utiče i na suzbijanje unosa hrane.

„Ovakva istraživanja mogu na kraju dovesti do efikasnijih načina korišćenja vežbi za kontrolu telesne težine“, zaključuje autor Stensel.

FITT program uz koji najlakše i najefikasnije stižeš do željenih rezultata.

Ne savetujem vas kako da gladujete ili izbacujete liste namirnica iz ishrane, ne učim vas da kupujete šejkove ili preparate da biste postigli željeni izgled. Ne učim vas da je hrana zdrava ili nezdrava, kao ni dobra ili loša.

Učimo kako da na osnovu ličnih potreba, želja i ukusa sami sebi u budućnosti kreirate idealne obroke i vodite svoju ishranu na način na koji se najbolje uklapa u vaše potrebe.