Fitness 19.11.2020.

Vaga – kada se (ne) meriti i šta možete umesto toga

Kada je idealo vreme da se se vagate?
Vaga, ujutru na prazan stomak?
Da li je normalno da uveče imate 2 kg više?
Zašto niste izgubili kilograme, a vodite računa šta jedete, sigurno ste u kalorijskom deficitu?
……

Mnoga pitanja vezano za vaganje se jako često provlače.
I ne samo to već stvaraju dosta frustracije osobama koje žele da smršaju.

U ovom postu ćemo se pozabaviti ne samo tehničkim delom merenja, već i razlozima zbog kojih (ne) treba da se merite.

Puno ljudi ima vagu u svom kupatilu i nije tako retko da se mere nekoliko puta na dan.
Kada se probude, nakon obroka, uveče… Lako se stvari otrgnu kontroli.
Sama učestalost merenja nije važna, ali je važno ono što iz nje proizilazi – opsesija brojem na vagi koji često ne predstavlja ono što vi mislite da predstavlja i zbog čega zapadnete u problem.

Da li ste znali da vaga ima moć da utiče na raspoloženje ljudi više nego neki drugi važniji faktori poput međuljudskih odnosa?

I nije do vage, naravno već do toga kakva joj je moć data i šta za vas zapravo predstavlja.

Ono što treba u startu da znate je da:

  • Broj kilograma ne diktira zdravlje. Tačno je da je gojaznost faktor rizika za razne bolesti, ali isto tako ne znači da je neko sa optimalnom telesnom masom sam po sebi zdraviji, posebno ukoliko ishrana nije kvalitetna, a još više ako je osoba fizički slabo aktivna.
  • Variranje na dnevnom nivou može ići čak do 3 kg, da li zaista mislite da se neko može ugojiti toliko?
  • Razvijanje opsesije merenjem može dovesti do poremećaja u ishrani ili je već simptom istih.
  • Može vas odvesti u suprotnom pravcu od vašeg cilja (objasniću u nastavku teksta).
  • Sprečava vas da slušate potrebe organizma već „volan u ruke“ dajete brojki na vagi

Mnoga pitanja vezano za vaganje se jako često provlače. I ne samo to već stvaraju dosta frustracije osobama koje žele da smršaju. Zato ćemo se danas pozabaviti ne samo tehničkim delom merenja, već i razlozima zbog kojih (ne) treba da se merite.

KAKO VAS SVAKODNEVNO MERENJE NA VAGI MOŽE ODVESTI SUPROTNO OD CILJA?

Recimo da ste krenuli na režim mršavljenja. Osećate se sjajno, poletno, hrana vam jako prija, sve ide kako treba. Pored celokupnog boljeg osećaja, vidite da su vam i pantalone malo šire.
Trenirate redovno i napokon ste počeli da uživate u tome.

Ipak, stajete na vagu i vidite da se nije promenilo NIŠTA. Vaga pokazuje upravo ono što ne želite.

Brojka je ista, a nakon obroka čak i veća!

Malo kome bi nakon toga raspoloženje ostalo na istom nivou i većina bi se osetila da je trud bio uzalud. Pa kad je već tako, hajde da pojedem još ovo i ovo i ovo… I na kraju, nakon određenog vremena, premašite brojku od koje ste prethodni put krenuli.

Šta je zapravo tu moglo da se desi?

Rekompozicija. Redovnim treningom, vaša mišićna masa se izgradila, dok su se masti topile.
Imali ste isti broj kilograma, ali više mišića, a manje masti.

Da ste nastavili dalje, rezultati bi bilo neminovni. Ovako… Samo ste otišli u suprotnom smeru.

Nije merenje nužno loše. Pored merenja obima, može biti koristan orijentir gde se nalazite u odnosu na ono što želite. Ali, ako vagu koristite kao jedini orijentir i ne uzimate u obzir dnevna variranja kilaže i sve ostale faktore koji mogu uticati (faza menstrualnog ciklusa, nakupljanje vode itd.), jako lako vam može naneti više štete nego koristi.

Ukoliko ste od onih koji su opterećeni vaganjem, evo nekih predloga kako da sa tim prestanete.

  • VAGA U KUĆI? IZBACITE JE!

Najprostiji, ali ujedno i najefektniji način.
Često se ljudi mere samo zato što im je vaga stalno u vidokrugu.
Sklonite je, „sakrijte“ od sebe, izbacite… I biće vam mnogo lakše da odolite porivu da se merite.

 

  • TRUDITE SE DA VIŠE SLUŠATE SVOJ ORGANIZAM

Kada ste gladni, a vaga pokaže 1 kg više, šta ćete uraditi? Verovatno ćete prestati da jedete ili bar to shvatiti kao znak da ne jedete. Ipak, jedino ispravno i dugoročno rešenje da naučite da pratite signale svog organizma umesto da vam ponašanje diktiraju spoljašnji faktori koji nisu u skladu sa vašim potrebama.

 

  • VAGA MERI KILOGRAME ALI NE I OBIME

Kako je praćenje napretka ipak važno kao smernica za ono što potencijalno treba da menjate, merenje obima predstavlja idealnu alternativu merenju na vagi. Svakako, trudite se da se ne merite previše često (neka to bude maksimalno jednom nedeljno) i uvek u isto vreme (najbolje ujutru).

Takođe, možete voditi dnevnik i zapažati obrasce: recimo, da vam je obim stomaka veći kada dan pre toga jedete puno ugljenih hidrata (koji vezuju vodu, pa budete naduveniji).

Pored navedenih primera, postoji još jedan način praćenja napretka koji je daleko značajniji i od vage i od obima. Moja najiskrenija preporuka je da se fokusirate na njih, naravno, u skladu sa svojim ciljevima.

 

U ČEMU JE STVAR?


Iako se o tome manje priča nego o broju kilograma, činjenica je da puno ljudi ima problem u odnosu prema hrani, a da je višak kilograma samo posledica toga.

Zato je suludo napredak meriti samo kroz kilograme i obime jer se bez rešavanja ključnog problema, odnosno uzroka, u nekom momentu sve vrati na staro.

Sigurna sam da to već i sami znate, u suprotnom ne bi bilo toliko ljudi koji iznova i iznova traže nove dijete, nove načine da smšaju, nove treninge koji skidaju salo sa stomaka i butina, nove načine ishrane koji će biti bolji od prethodnih na kom su smršale, ali se kasnije sve vratilo.

Nije se vratilo zato što je dijeta loša (bar ne u smislu nedavanja rezultata) već zato što je izgladnjivanje dovelo do toga da vaš odnos sa hranom postane još gori nego što je bio.
Takođe, čak i ako ste na nekoj relativno zdravoj dijeti kada je unos hrane u pitanju, ukoliko to nije u skladu sa problemom koji imate, rezultati neće biti zadovoljavajući šta god vaga pokazala.

Primer: Imamo osobu koja ima određeni višak kilograma i sklona je opsesivnom brojanju kalorija, odabiru isključivo nutritivno kvalitetnih namirnica, ali je tu sklonost i ka prejedanju.
Ukoliko takva osoba dobije striktnu dijetu u kojoj mora da broji svaku kaloriju i ne sme da pojede ništa vam plan, rezultati će primarno verovatno biti dobri.
Broj kilograma će se smanjiti, prejedanje trenutno zaustaviti.

Ali, kako uz takav režim opsesija sve više jača, samo je pitanje momenta kada će se sve postati još gore.

Zbog svega navedenog je jako važno da znate svoju početnu tačku i kakav je vaš odnos prema hrani i treningu, zdravom životnom stilu uopšte jer nije svaki savet za svakoga. Ono što je za nekoga sjajno, za vaš može biti vrlo loše. Recimo, za nekoga ko ima običaj da stalno nešto gricka nemajući u vidu koliko koja hrana ima kalorija, za njega je predlog računanja kalorija određeno vreme odlična opcija kako bi se razvila svest o tome koliko pojede ne razmišljajući.

 

Neka pored svih mernih jedinica napretka, OSEĆAJ bude vaše glavno merilo.

Za kraj, evo i nekih pitanja koja vam mogu pomoći da definišete gde se sada nalazite po pitanju odnosa sa hranom i vaganjem, kako biste znali u kom smeru treba da idete.

* Zašto imate potrebu da se stalno merite?

* Šta tačno brojka na vagi za vas predstavlja?

* Da li imate osećaj napetosti i pritiska kada se merite ili vam prosto služi kao orijentir za potencijalno modifikovanje plana? (Za nekoga je to zaista samo smernica da promeni nešto u planu ishrane, da obrati pažnju da ne unosi više kalorija mahinalno itd. dok za nekoga predstavlja neuspeh, povod je za kritikovanje sebe, potencijalno obeshrabrenje i slično).

* Da li i u kojoj meri merenje na vagi utiče na vaše raspoloženje?

* Šta bi željeni broj na njoj tačno promenio?

* Zamislite da se osećate sjajno. Sve vam po pitanju ishrane i treninga prija, dopada vam se kako izgledate. Stali ste na vagu i videli 2 kg više! Kako se sada osećate? Zapišite svoje misli.

Uživajte do narednog čitanja,

Nada 😊

FITT Individualan plan ishrane uz koji najlakše i najefikasnije stižeš do željenih rezultata.

Ne savetujem vas kako da gladujete ili izbacujete liste namirnica iz ishrane, ne učim vas da kupujete šejkove ili preparate da biste postigli željeni izgled. Ne učim vas da je hrana zdrava ili nezdrava, kao ni dobra ili loša.

Učimo kako da na osnovu ličnih potreba, želja i ukusa sami sebi u budućnosti kreirate idealne obroke i vodite svoju ishranu na način na koji se najbolje uklapa u vaše potrebe.