Večera da ili ne?

Zamislite dve prijateljice u kafiću, pričaju o dijetama.

Majda: Baš bi trebalo da skinem koji kilogram, hoću da se uvučem u haljinu koju sam pre dve godine nosila na veridbi kod brata.

Elena: Najbitnije je da ne jedeš uveče, gledaj da završiš poslednji obrok do 7 i da nakon toga ništa ne jedeš.

Majda: Misliš da će mi to pomoći?

Elena: Da, naravno tako sam čitala na netu, a i zvuči logično, šta će ti kalorije kada spavaš!

Majda: Pa da, u pravu si, poslušaću onda tvoj savet.

…………………….

Koliko se prepoznajete u ovakvim pričama i da li ste mišljenja da vas večernji obroci goje?

restaurant-691397_960_720

Kao što decu plaše noćnim babarogama, tako se i kod odraslih prepričavaju strašne mitske priče o zabranjenim večerama. Sva hrana koju unesete uveče pretvara se ni manje ni više nego u salo! Kada ovako nešto kažete bilo kojoj ženi ona će bez razmišljanja poverovati jer 99% žena ima strah od dobijanja na kilaži. Pogodite nekoga u slabu tačku i nesumnjivo će poverovati, samo iz straha da se ne ostvare njihove strepnje.

Teorija 1  Metabolizam se usporava

Zagovornici kažu da se tokom spavanja obim metabolizma smanjuje i samim tim manje kalorija se sagoreva. Što u prevodu znači da će se tokom sna značajno manje kalorija iskoristiti nego kada ste budni. Međutim ono što se zaista dešava je da se metabolizam tokom noći vrlo neznatno usporava za nekih 10% od dnevnog obima.

Čak i kada spavamo u našem telu se odvijaju mnoge funkcije, srce kuca, pluća rade jer dišemo, mozak je vrlo aktivan tokom noći. Dok spavamo i te kako sagorevamo kalorije. 😉

Teorija 2 – Ugljeni hidrati nikako uveče 

Ugljeni hidrati su glavni izvor energije, u telu se skladište u vidu glikogena i masti. Postoji određeni limit za glikogen, tako da kada se on popuni, telo prelazi na skladištenje tog viška UH u masti. Doba dana u kom unosite UH nema veze sa time koliko će biti skladišteno u obliku masti.

Ono što treba da zapamtite je da je ukupan dnevni unos kalorija najbitniji. Ako ne premašuje iznos koji je optimalan za vas, nećete se nikada gojiti nezavisno koliko obroka imali i u koje vreme ih budete jeli.

Ako jedete više hrane nego što je vašem telu potrebno, nezavisno od doba dana u kom jedete, ugojićete se.

Teorija 3 – Viši BMI kod osoba koje jedu uveče

Naićićete na neka istraživanja koja dovode u vezu povećan nivo BMI sa večernjim obrocima.

Šta se zapravo dešava sa onima koji jedu uveče. Najčešće veliki broj ljudi u večernjim časovima premaši dnevni balans i dovodi svoje telo u kalorijski suficit. Skloni smo da uz TV ili druženje unosimo hranu koja je vrlo kalorijski jaka, samim tim sa tom hranom se vrlo lako pretera i premaši taj dnevni balans.  To su najčešće: sladoled, palačinke, mafini, čips, sokovi, pica i da ne nabrajam koja sve hrana spada u ta večernja grickanja. Kada bi pojeli samo jednu štanglu čokolade, ne bi se ugojili, ali problem je što retko ko se zadrži na toj količini pa neretko pojedu i celu čokoladu a čak i mnogo više.

 

Veza između unete i utrošene energije determiniše da li ćemo povećati telesnu masu ili je redukovati.

food-1162206_960_720

Mnogi ljudi koji već imaju problem sa viškom kilograma, kako istraživanja pokazuju često nisu uopšte svesni hrane i kalorija koje unose u sebe. Zato im i nije jasno od čega su se ugojili i šta ih je dovelo u to stanje.

Ono što je važno da zapamtite, je da za sada ne postoji zvanično naučno istraživanje koje potvrđuje teoriju da tajming obroka ima uticaj na veće ili manje skladištenje masnih naslaga.

Raspored obroka kao ni sam broj nemaju nikakve veze sa time da li ćete se ugojiti ili smršati. Naš metabolizam uvek radi istom brzinom i svaki put kada nešto unesemo u telo, ta hrana će biti svarena nezavisno od doba dana.

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂

 

Reference:

dtc.ucsf.edu

www.sciencedaily.com