Ishrana 19.01.2019.

Veganstvo – kraći put do mršavljenja?

Veganstvo – kraći put do mršavljenja?

Veganstvo i vegeterijanstvo postoje dugo i uvek je bilo onih koji se tako deklarišu, ali ne mogu da ne primetim da ih je poslednjih godina sve više onih koji se tako izjašnjavaju. Od poznatih ličnosti, pa sve do „običnih“ ljudi – u svakoj grupi se može naći poneki vegan/vegetarijanac. Instagram i društvene mreže u globalu su mnogo doprinele samoj promociji, ali… Da li je i informisanost o uticaju takvog načina ishrane takođe porasla?

Ne bih rekla… Većina će reći da je zdravo jer se zasniva na voću, povrću i žitaricama, ali se priča obično tu završi. Da bi se zaista ušlo dublje u priču, mora dublje i da se zagrebe. 🙂 Kao i uvek, ništa nije crno i belo.

Znate da ja ne osuđujem nikoga i smatram da ima prava da se hrani kako želi. Iako jedem meso i smatram da je vrlo važno u ishrani, apsolutno poštujem svačiju odluku i njihove razloge. Zato u startu napominjem da ovo neće biti sudnica u kojoj se sudi veganstvu već ćemo isključivo govoriti o efektima veganstva na zdravlje i mršavljenje. 🙂

DA I JE ZDRAVO BITI VEGAN?

Kao što sam malopre pomenula, isključivanje mesa iz ishrane znači da se ona zasniva na voću, povrću, žitaricama… Sve te namirnice jesu zdrave, to ne možemo osporiti. Takođe, odlasci u restorane su malo drugačiji jer veganski meni obično nije posebno bogat, osim ako ne odete ciljano u veganski restoran.

Veganska ishrana je jako bogata vlaknima što je povezano sa nizom pozitivnih efekta na celokupno zdravlje.

Studije su pokazale da osobe koje unose optimalnu količinu vlakana, imaju manje šanse da obole od raka debelog creva. Takođe, veganske dijete smanjuju loš holesterol i na taj način sprečavaju sakupljanje masnih naslaga u arterijama što povoljno utiče na celokupno kardiovaskularno zdravlje.

Svakako, možemo reći da veganska ishrana ima pozitivan efekat na zdravlje. Naravno, kada to kažem, mislim da one koji zaista biraju nutritivno bogate namirnice, inače se i veganska hrana vrlo lako može pretvoriti u konstantno prežderavanje nutritivno siromašnim namirnicama koje osim šećera nemaju puno toga da ponude. Kritično može biti gvožđe, koje je često deficitarno kod osoba koje primenjuju ovaj način ishrane.

DA LI SE OD VEGANSKE ISHRANE MRŠAVI?

Mnogo puta sam od žena čula kako planiraju da pređu na vegansku ishranu jer se neka komšinica/kolegenica prepolovila od kad je to primenila! Sto puta rekoh da to što nekom drugom pomogne, apsloutno ne mora da znači da će i vama, ali to nije tema. Danas pričamo konkretno o veganskoj ishrani. 🙂

Istina je da u veganstvu ima dosta visokokaloričnih namirnica koje se često konzumiraju. Puteri od orašastih plodova, avokado, veganski sirevi… Svi su oni zdravi, ali i bogati mastima i kalorijama.
Baš kao i namirnice koje sam malopre pomenula, mnogo šećera i malo svega ostalog.

 

DA LI ĆETE SMRŠATI ILI SE PAK UGOJITI, ZAVISI SAMO OD VAS.

Ukoliko zaista birate nutritivno kvalitetne namirnice poput svežeg voća, povrća, žitarica i vodite računa o kalorijskom unosu, možete šta god poželite – da smršate, dodate mišićnu masu, ugojite se… Vi birate. A sama veganska ishrana nije magični štapić ni za šta od toga.

E sad… Ipak postoji jedna „caka“. U slučaju veganske ishrane, veće su šanse da će ljudi manje jesti i kada im kažete da mogu jesti koliko žele. Zašto?

Vratimo se na ono šta vegani jedu. Hranu bogatu vlaknima. A šta vlakna rade? Čine da se osećamo sitim mnogo brže i duže nego kad ih ne jedemo. Ona imaju tu moć da povećaju volumen hrane i zasite nas očas posla. Svakako, isto to možete praktikovati i kada niste vegani, tako što ćete jesti više hrane bogate vlaknima.

KAKO BITI VEGAN, A NE BANKROTIRATI? 🙂

Lako. 🙂 Voće, povrće i žitarice zaista nisu skupocene namirnice, osim ako ne planirate da jedete isključivo super food i razne varijacije na temu. Baš kao i za bilo koju drugu ishranu, sami birate koje ćete namirnice najviše konzumirati.

VEGANSTVO, MAGIJA ILI…?

Ne baš. Kao i kod svake dijete/načina ishrane, poenta je u stvaranju kalorijskog deficita (onima koji žele da smršaju). Jedino što se razlikuje jeste način na koji zapravo dođe do deficita.

Sve pomenuto, apsolutno možete uključiti u vaš standardni način ishrane tako što ćete izvući najbolje iz veganstva, a to je visoki unos voća i povrća. Veganstvo nije samo način ishrane već i način života, a ako vam je cilj samo gubitak kilograma… Nije najbolja opcija za vas.

Ima mnogo boljih, kao što je pravilna, izbalansirana ishrana bez isključivanja bilo koje vrste namirnica.
Ukoliko ne znate sami kako, čitajte svakog dana po neki post sa mog bloga i brzo ćete ući u štos.
Ako pak nemate vremena/želje da se detaljnije udubljujete, možete naručiti svoj FITT plan ishrane gde ćemo zajedno raditi na dostizanju željenog rezultata. Opet imate izbor! 🙂

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂 

FITT program uz koji najlakše i najefikasnije stižeš do željenih rezultata.

Ne savetujem vas kako da gladujete ili izbacujete liste namirnica iz ishrane, ne učim vas da kupujete šejkove ili preparate da biste postigli željeni izgled. Ne učim vas da je hrana zdrava ili nezdrava, kao ni dobra ili loša.

Učimo kako da na osnovu ličnih potreba, želja i ukusa sami sebi u budućnosti kreirate idealne obroke i vodite svoju ishranu na način na koji se najbolje uklapa u vaše potrebe.