Zašto je tako teško odoleti grickalicama i slatkišima?

7 NAČINA DA PRESTANETE DA SE PREJEDATE

 

Pogledajte svoj sto u kuhinji, dnevnoj sobi… Idite do špajza. Šta ste tamo našli? Ima li nekih grickalica koje vas prosto zovu da dođete do njih i sve ih smažete? 🙂 Dobra vest je da niste ni prvi ni poslednji i da postoji više logičnih objašnjenja za to što vam se dešava. Začarani krug junk – prejedanje – krivica nije nimalo redak, štaviše, jedan je od osnovnih problema zbog kog ljudi ne uspevaju da smršaju. Svima je jasno šta treba da jedu, ali je problem kako se obuzdati pred onim što ne treba odnosno koliko ne treba.

Postoji dobar razlog zbog kog je tako teško odoleti grickalicama i slatkišima. Prehrambena industrija je mudro kreirala jeftine proizvode kojima je teško odoleti. Od same porizvodnje do marketinških kampanja, sve je napravljeno tako da nam se uvuče pod kožu.

Ipak, najbitnije je da je vrlo moguće uspostaviti kontrolu, a danas ćete saznati i kako 🙂

Počeću od toga zašto uopšte dolazi do žudnje za ovakvom hranom.

 

Koliko puta ste stavili nešto u korpu u marketu samo zato što je pakovanje tako šareno i lepo? Dobro, možda niste baš sve pokupili, ali vam je sigurno privuklo pažnju. Još ako je u reklamnoj kampanji neka javna ličnost koju volite… Gađaju vas gde ste najtanji. „Napravite pauzu“, „Vi zaslužujete najbolje“, „Najkvalitetnije za vas“ i slično… Svako želi da brine o sebi. Vegan, gluten free, organic… Oni imaju vaše zdravlje u kesi! Osim što nemaju. 😀 Ali vas nateraju da pomislite kako ćete biti „čistiji“ i zdraviji uz njihove proizvode.

Da li ste primetili kolike su porcije u restoranima brze hrane? Takve su zato što to nije problem kod procesuiranih obroka, poješćete više i bićete manje siti. Međutim, više hrane, još više kalorija… Mnogo ćete lakše pojesti činiju čipsa nego činiju jabuka. Igraju se i sa vašim čulima. Dodaju više šećera, više masti, pojačivače ukusa, namirnice se tope čim dođu u kontakt sa vašim ustima… Uživanje na kub!

Kako uopšte odoleti svemu tome?

 

Evo 7 načina koji će vam biti od pomoći

 

Kako odoleti slatkišima

NAPRAVITE IZAZOV U ŽVAKANJU

Ali umesto da se takmičite ko će brže, takmičite se ko će sporije 🙂

Uporedite koliko brže sažvaćete procesuiranu hranu u odnosu na pravu hranu.

Žvaćite svesno i dozvolite sebi da osetite ukus, a ne samo da protrči do vašeg želuca. Kakav je osećaj? 🙂

 

KAKVO JE STANJE U VAŠOJ OSTAVI?

Mnogo je lakše opustošiti ostavu kada je puna slatkiša, grickalica i ostale hrane koja se kosi sa vašim ciljevima zdravog života.

Prebrojte, koliko takvih namirnica imate?

Sad ostavite samo omiljene (ipak je ključ u balansu) i napravite pametan spisak za sledeću kupovinu. Pronađite alternativu za grickalice, napravite čips od sušenog povrća, grickajte osušene jabuke ili ih prosto ispecite, pripremite kokice na vazduhu pa prelijte uljem kad su gotove, pronađite recepte za zdrave slatkiše… I tako dalje.

 

IMATE LI ŠABLON PREJEDANJA?

Verujem da ovo većina ljudi ima samo ne obraćaju dovoljno pažnje. Kada najčešće posežete za grickalicama? Malo je verovatno da to radite uz jutarnju kafu…

Možda je malo više verovatno da započnete druženje sa čipsom kada uveče umorni dođete sa posla?

Ili kad vam je prosto dosadno?

Šta god da je u pitanju, procenite koje su to situacije u kojima se najčešće prejedate.

Kako se tada osećate?

U koje doba dana se to obično dešava?

Sa kim ste tada, možda sami?

Gde se nalazite?

Kakve misli vam tada proleću kroz glavu?

Kada ukopčate svoje obrasce ponašanja i emocije koje ih prate, biće vam lakše da unapred isplanirate kako ćete se sa tim suočiti 🙂

Npr. ješćete dobro kada dođete sa posla kako ne bi imali potrebu za grickanjem, otići ćete u šetnju umesto da se zavalite ispred televizora, pozvaćete drugaricu na kafu umesto da sedite sami… Šta god vama bude značilo.

 

POZABAVITE SE AKTIVNOSTIMA KOJE SE NE KOSE SA VAŠIM CILJEVIMA

Ukoliko je vaš cilj zdravo i snažno telo, jasno je da će vas sedenje na kauču uz tone čipsa odvesti u potpuno suprotnom smeru.

Umesto toga, fokusirajte se na aktivnosti koje će vas približiti cilju.

To može biti slušanje muzike, šetnja po kraju, čitanje, odlazak na trening, na masažu, meditacija, vreme sa porodicom i prijateljima…

Sve zbog čega će vam se pojačati lučenje serotonina 🙂

 

View this post on Instagram

 

„U zdravom telu zdrav duh.“ 🤸‍♀️ Kada ste u dobroj fizičkoj formi, unapređujete i svoju opštu radnu sposobnost. Vežbanje ne samo da utiče na smanjenje mogućnosti za nekim oboljenjima, već i na unapređenje opšteg zdravlja. Razvoj aerobne sposobnosti povećava izdržljivost organizma. 🤖🧚‍♀️ Čak su i mogućnosti da se povredite tokom redovnih dnevnih aktivnosti smanjene. 🤕 😉 Pokušajte da odvojite makar 15-30 minuta za vežbanje svaki dan. 🏃‍♀️ Parkirajte auto ulicu dalje, koristite stepenište umesto lifta, sa prijateljima šetajte umesto viđanja u kafiću. Svaki vid pokreta je značajan i ima dobar uticaj na zdravlje. Osluškujte svoje telo, aktivnost koja vam ne prija i ne treba da radite. Potrebno je pronaći ravnotežu između mogućnosti i željenih ciljeva. Ništa se ne postiže preko noći. 🛌 📸 @flywithduni 🌟www.fitt.rs🌟 #fitt #nadafitt #jazelimjamogu

A post shared by Nada Piliskic 💃 (@nadafitt) on

BIRAJTE KVALITET UMESTO KVANTITETA

Procesuirana hrana je jeftinija iz prostog razloga – zato što ne sadrži kvalitetne sastojke.

Na kraju ćete svakako platiti cenu – traćićete vreme na dijete i popravljanje zdravlja koje nema cenu.

Napravite „semafor“ listu hrane, tako će vam biti lakše da se fokusirate.

CRVENO: Junk hrana sa kojom se obično prejedate i teško joj odolevate.

ŽUTO: Hrana koja suštinski nije nekvalitetna, ali vas podstiče na prejedanje.

ZELENO: Namirnice koje su dobre za vaše zdravlje i čine da se osećate bolje.

 

USPORITE

Nemojte jesti direktno iz pakovanja kada kupujete hranu već sedite za sto i koristite pravo posuđe umesto kartona.

Dok ručate, napravite sebi mirno i prijatno okruženje bez distrakcija u vidu zvonjave telefona, vike i dreke.

Spustite pribor posle svakog zalogaja. Ovako ćete „prevariti“ sebe da duže žvaćete i ne gutate kao sumanuti. 🙂

Izdvojite minimum 20 minuta po obroku.

Birajte prave namirnice koje zahtevaju duže žvakanje.

I stanite kada osetite da ste oko 80% siti.

 

BUDITE FINI I LJUBAZNI PREMA SEBI

Poslednja, ali možda i najbitnija stvar. Sigurno je da ćete se nekada prejesti, ljudi smo, a ne mašine, ali ne treba zbog toga da krivite sebe kao da ste uradili ne znam šta.

Ukoliko primećujete da ste previše strogi prema sebi, porazgovarajte sa nekim u koga imate poverenja i vidite kako će odreagovati – sigurno vas neće kritikovati kao vi sami. Kako se vi ponašate prema drugima kojima treba podrška? Zašto niste takvi prema sebi? Podrška drugih ljudi je važna, ali je najvažnija ona koju dajemo sami sebi 🙂

Na kraju priče, najbitnije je da budete strpljivi i postepeno menjate navike kako bi rezultati bili trajni. Ukoliko to uradite, uopšte ne sumnjam da će vam hrana postati izvor uživanja umesto frustracije 🙂

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂 

Poslednji članci