Kada govorimo o mršavljenju, pored ishrane, fizička aktivnost je ta koja se navodi kao nužnost.
Koliko puta ste samo čuli da se ne može smršati bez fizičke aktivnosti?
Ili da se neko ugojio jer više ne trenira?
Ili da je ta i ta fizička aktivnost dobra za mršavljenje, a neka druga nije?
Koliko puta ste odustali od mršavljenja jer ste znali da nećete moći da se naterate da idete u teretanu, a neko vam je rekao da je baš ona dobra?
Ili je možda to trčanje koje nikako ne podnosite, ali bez njega nema gubitka kilograma?
Kako se osećate dok ovo čitate?


Dve stavke su konstantno u pozadini, mršavljenje i moranje.

A sve što doživljavamo kao moranje je samo po sebi problem, zar ne?

Na svu sreću, istina je malo drugačija od onoga što ste možda godinama slušali.

Možete smršati na desetine kilograma, a da ne trenirate uopšte.
I ne morate se ugojiti samo ako ste prestali da trenirate.
A pre nego što bilo šta zaključite, samo nastavite sa čitanjem teksta. 🙂

Ipak, ima malo istine u teoriji koju sam malopre pomenula. Malo, ali je tu.

Činjenica je da nekako lakše smršaju oni koji treniraju i lako se ugoje kada sa tim prestanu.
Kako to?

Najprostije moguće rečeno, zbog kalorija.

Ukoliko ste u adekvatnom deficitu time što smanjite hranu, ne morate da trenirate kako biste smršali:
Ali ipak, trening troši kalorije i to znači da možete 250 kalorija smanjiti treningom i 250 manjim unosom hrane, umesto da 500 smanjite hranom. Svakako, tu su i druge koristi treninga, ali o tome ćemo kasnije.


Zatim, ukoliko ste neko vreme trenirali redovno, navikli ste na određenu količinu hrane. Razlog zbog čega se ljudi ugoje kada prestanu da treniraju je taj što se više ne troše na treningu, a količina hrane im ostane ista (neki čak i povećaju). Opet se sve tu svodi na kalorije, a ne na konkretne stavke. Deficit se svodi na kalorije, ne kompletno zdravlje, to je važno naglasiti.


Sa druge strane, tu je i onaj psihološki momenat zbog kog odustanete od neke aktivnosti koja bi vam najviše prijala, samo zato što je tamo neko rekao da je nešto drugo bolje za mršavljenje.

SVAKA AKTIVNOST troši kalorije, neka manje, neka više, ali se apsolutno svaka računa.
Kako bi sve imalo smisla i bilo dugoročno, najvažnije je da pronađete aktivnost u kojoj ćete zaista uživati, a ne brojati koliko kalorija troši.
Složićete se, u tom slučaju se vrlo lako odustane.

Što nije nimalo čudo, kada sled misli ide ovako nekako…

„Moram da trčim da bih smršala.“
„Koliko mi se šeta, ali ne, trčanje je bolje za mršavljenje“.
„Jao, sutra moram opet na trčanje, baš mi se ne ide.“
„Trčim već 10 dana i ne vidim promenu.“
„Nema od ovoga ništa, ne isplati se da se ovoliko mučim.“

I tako se priča završi. Dok traje početna motivacija, nekako se uspeva, ali nakon toga ništa. Ustvari, ništa bi bilo u redu, ovde dođe razočaranje koje obeshrabri za svaki naredni potencijalni pokušaj bilo kakve aktivnosti.


Trčanje je možda i najblaži primer, da ne govorim o fitnes centrima koje mnogi ne vole, koji se stide da vežbaju u tuđoj blizini i osećaju se kao nepoželjni gosti tu. Kada ih svaka vežba podseća na sve ono što nisu i ne mogu da budu dok gledaju druge kako im sve lagano ide od ruke.

Sve je to deo promene životnog stila, sve novo nam je zbog same promene neprijatno. Ali je problem kada se na tu neprijatnost zbog nečeg novog, nadoveže i otpor prema konkretnoj aktivnosti.

Prva neprijatnost je prirodna, ali drugu možete izbeći pametnijim odabirom aktivnosti.

Osnovna poruka je da zaista NE MORATE DA VEŽBATE DA BISTE SMRŠALI.
Zapravo, ima nekih dokaza koji idu u prilog tome da vežbanje u nekim slučajevima može i sabotirati mršavljenje! Iznenađeni?


POJAČAN APETIT


Sigurna sam da poznajete nekoga (ili ste baš vi ti) ko vežba jako puno, ali nikako da smrša? Ili ste se ugojili kada ste krenuli u teretanu? Sigurno je da za kratko vreme niste dobili na mišićnoj masi, a prilično je realna priča da ste koji kilogram dodali. Kako to?

Što više trenirate, apetit je veći. Samim tim, lakše se i pretera. Zato je makar u početku moja preporuka uvek neka lagana do srednje teška fizička aktivnost, a ne ispitivanje granica kada nemate predstavu gde su vaše.


NE TROŠI SE PUNO KALORIJA


Nije dobro vežbanje ni precenjivati. Mnogi misle da će uz trening moći da jedu šta god požele, ali to nije baš tako. Ono što možete da pojedete za obrok ukoliko preterate, ne možete treningom sagoreti taman da pola dana vežbate. Zato je jako važno da budete makar okvirno svesti koliko kalorija koja aktivnost troši kako ne biste nenamerno izašli iz deficita.




PRECENJUJETE TEŽINU TRENINGA


Kada ste početnik, svaki trening je malo ili veliko mučenje. Treba vremena da se aktivirate, povratite kondiciju, ojačate mišiće. I tada možete za svaki trening imati osećaj kao da ste osvojili planinski vrh uz gomilu potrošenih kalorija, a da je to suštinski mnogo manje.


I osnovni problem, važniji od svih navedenih stvari je to što ćete ZAMRZETI VEŽBANJE. Ovo je gotovo neminovno. Ukoliko to nije aktivnost koja vam prija, u meri koja vam prija (svakako uz određeni napor, ali i taj napor na nekom nivou prija), zamrzećete sve potencijalne načine treniranja u kojima biste se možda pronašli.
Zato je tako važno da krenete lagano i isprobavate razne aktivnosti kako biste pronašli idealnu za vas.



Kada je sve ovako kako sam navela, zašto onda uopšte vežbati? Ima li potrebe za tim?

Aposlutno ima, i iako ne mora, TREBALO BI. Iz mnogo razloga.



BOLJE RASPOLOŽENJE


Svi dobro pamtimo osećaj nakon treninga, kada nas zadovoljstvo preplavi iako smo mrtvi umorni.
Da ne govorim o tome koliko je sjajna pomoć u terapiji anskioznosti, depresije i raznih poremećaja raspoloženja. Zatim, šta mislite, kada će vam biti lakše da se hranite kako treba, kada ste lepo raspoloženi ili ne? Odgovor je jasan. 😊
A upravo to će imati velikog uticaja na mršavljenje.


BOLJA KONCENTRACIJA


Čak i kratka desetominutna šetnja može učiniti čuda za kogniciju i to definitivno treba iskoristiti! Kada vidite da posao nikako ne ide, da vam stalno misli lutaju, umesto pauze za cigaru ili kratke dremke, pokušajte da prošetate, skačete, odradite 10 minuta joge… Šta god vama prija.




PREVENCIJA BOLESTI


Neću ni nabrajati na koji način i na koje sve bolesti vežbanje utiče najpovoljnije moguće.

A najbolja stvar je što kada kažem VEŽBANJE, ne mislim na ono što vi mislite.
Ne mislim nužno na konkretan trening, na fitnes centar, na određeni sport…

Mislim i na zabavnu igru sa decom po dvorištu, na trčanje uz stepenice ili po travi, na gađanje jastucima, na ludu žurku u sobi uz još luđi ples, na kućne poslove koje volite (ako neki volite 😊 ), na sađenje cveća… Na apsolutno sve što bismo mogli nazvati aktivnošću.


SVE SE TO RAČUNA



I sve je savršeno dobro za vas, ali ne da biste smršali.
To će se uz promenu životnog stila neminovno dogoditi.

Ali aktivnost DA, kako biste se osećali dobro.
Kako biste se zabavili.
Kako biste brinuli o svom zdravlju.

Kako biste se bolje osećali u svom telu.

Kako biste još više voleli sebe.

A priznaćete, svi ovi razlozi su daleko važniji od broja koji vidite na vagi ili nešto većeg stomačića koji vidite u ogledalu.