Zašto se metabolizam ne može ubrzati određenom hranom ni dijetama

 

Često mi stižu pitanja poput „Kako ubrzati metabolizam“, „Koja hrana je dobra za to“ i sl., ali i konstatacije da se goje zato što im je metabolizam usporen. Tome je naravno doprinelo pregršt informacija koje nemaju veze sa istinom, pa mi je potpuno jasno zašto su ljudi toliko zbunjeni i isfrustrirani zbog svakog propalog pokušaja.

Iz tog razloga, smatram da će vam ovaj tekst biti i te kako koristan jer ćete shvatiti kako zapravo metabolizam funckioniše, a onda niko neće moći da vam maže oči zarad sopstvene koristi.

Sigurna sam da viđate ljude koji jedu mnogo više od vas, čak i junk food i slatkiše, a opet imaju daleko manje kilograma od vas… Šta se tu dešava?!

Možete li vi nekako ubrzati svoj metabolizam?

Zarad ubrzanja metabolizma, većina ljudi radi sledeće stvari…

– jedu isključivo zdrave i „čiste“ namirnice koje „ne usporavaju“ metabolizam

– jedu u tačno određeno doba dana

– jedu manje, a češće kako bi se metabolizam ubrzao

 

Da li im ovo ubrza metabolizam? Ne baš… A evo i zašto.

Pre svega zato što ne postoji određena hrana koja ubrzava vaš metabolizam. Odnosno, čak i čizburger iz Meka podstiče vaš metabolizam.

To je jednostavno tako zato što svaka uneta hrana treba da se apsorbuje, obradi, a u nekim slučajevima i uskladišti. Ta prerada hrane i pića zahteva energiju, tako da povećava broj kalorija koje sagorevate.

Bilo da ste pojeli ovsenu kašu ili čizburger, kroasan, pomfrit… Nevažno je.

Ovaj efekat ubrzanja metabolizma hranom i pićem, nazive se termički efekat i jedan je od tri komponente metabolizma.

Druga dva su metabolička stopa odmora i aktivnost za termogenezu.

Suštinski – kad naletite na neku dijetu za ubrzanje metabolizma, znajte da se vrti oko toga – oko povećanja termičkog efekta.

Proteini i vlakna će svakako sagoreti više kalorija, ali će tehnički i junk hrana podstaći vaš metabolizam.

U globalu – „čista“ hrana će zbog prisustva vlakna, antioksidanats i drugih hranljivih sastojaka koji zahtevaju veću aktivnost enzima ubrzati metabolizam u većoj meri.

borovnice, maline nadafitt

Proteini imaju najveći uticaj termičkog efekta, od 25-30%. To znači da ako biste uneli 100 kalorija kvalitetnih proteina, vaš neto dobitak kalorija bi bio 70-75, jer bi 25-30 kalorija bilo sagoreno da bi se hrana procesuirala.

Alkohol takođe ima sličan termički efekat (10-30%)

Ugljeni hidrati i masnoće imaju 6-8% i 2-3% termički efekat, što znači da sagorevaju manje kalorija pri obradi.

Jednostavno rečeno, ishrana sa visokim sadržajem proteina (oko 2 g / kg telesne mase) ubrzava vaš metabolizam više nego ishrana sa manje proteina. Isto važi i za hranu bogatu hranjivim vlakanima i drugim korisnim sastojcima jer to znači da će prerada odnosno varenje te hrane trajati duže i zahtevati više truda od vašeg organizma da bi se razgradila.

Ipak, kada sve navedeno stavite u kontekst, biće vam jasno zašto u realnosti nećete moći puno toga da uradite sa svojim metabolizmom.

Metabolizam

VIŠE MALIH OBROKA

 

Takođe, još jedan važan mit jeste da će više malih obroka u danu ubrzati metabolizam. Istina je potpuno suprotna – veći obroci imaju jači termički efekat nego manji.

Setite se kako ste se osećali poslednji put kada ste prejeli. Stomak vam je kao balon, ne možete više da dišete… Možda čak i prošetate malo da vam bude lakše da svarite sve to.

A sad se setite kakav je osećaj nakon činije žitarica… Sigurna sam da niste osetili napor kao u prethodnom scenariju. Tako da mit o manjim obrocima pada u vodu.

Ubrzanje metabolizma je proporcionalno veličini obroka jer veći obroci imaju jači termički efekat od manjih.

To u praksi znači da nije važno koliko puta jedete na dan već koliko hrane unesete na dnevnom nivou.

Sada se vratimo na primer od malopre – proteinski obrok i junk čokoladica.

Proteinski obrok će imati jači termički efekat i sagorećete više kalorija nego varenjem čokoladice. Koliko više? Svega 5 kalorija!

Kada ovaj princip primenite na celodnevni unos hrane, shvatićete da će razlika u ubrzanju metabolizma sa junk hranom i zdravim namirnicama biti svega oko 50 kalorija što je priznaćemo, skoro pa zanemarljivo.

I zato dijete za ubrazavanje metabolizma ne rade.

Do sada smo pričali o termičkom efektu na metabolizam, ali ne zaboravimo i preostale dve stavke.

Zapravo, metabolička stopa odmora čini 50-60% kalorija koje sagorite što je 1000-1200 kalorija dnevno u odnosu na prosečni dnevni unos od 2000 kcal.

Takođe, termogeneza osoba koje nisu aktivne i onih koje jesu, razlikuje se od pojedinca do pojedinca.

 

ZAKLJUČAK: Određeni način ishrane, baš kao ni strog raspored obroka neće značajno promeniti niti ubrzati vaš metabolizam, to je činjenica.

 

View this post on Instagram

 

How I prefer my Wednesday morning and #eggs 🍳 #fitt #nadafitt #jazelimjamogu #breakfast

A post shared by Nada Piliskic 💃 (@nadafitt) on

Ipak, zdrava i uravnotežena ishrana može učiniti puno toga po pitanju vaše kilaže.

* jedite više hrane bogate proteinima

* unosite dovoljno voća, povrća, žitarica, orašastih plodova…

* vodite računa o kalorijama (20% manje od vaših energetskih potreba ukoliko želite da budete u deficitu i na zdrav način smršate)

Kako god odlučite da napravite kalorijski deficit, povedite računa da to bude baš ono što vama odgovara kako bi bilo dugoročno održivo. I uživajte u zdravoj hrani koju jedete 🙂

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂 

Poslednji članci