Maslac sa začinima

Zašto su masti važan deo ishrane? 

U novoj seriji postova želela bih da podelim sa vama par korisnih saveta vezano za masnoće u ishrani, kao i da vam predstavim neke od njih koje i sama koristim. Neretko mi postavljate pitanja baš na temu masti, koje su najbolje i kada koje od njih da koristite, pa mislim da je došlo vreme da napišem i jedan post na tu temu. Uprkos i dalje prisutnom trendu izbegavanja masti zarad vitke linije, do čak njihovog potpunog isključivanja iz ishrane, moramo prvo shvatiti kakvu ulogu imaju masti u našem organizmu i da li nam jesu neophodne, pa tek onda odlučiti da li treba da ih isključujemo. Danas imamo jako mnogo trendova u ishrani, brojnih režima i načina ishrane, neki izbacuju masti, neki izbacuju namirnice koje sadrže masti, neki izbacuju masnoće određenog tipa, ali da li je to zaista neophodno i da li pre svega mi možemo da funkcionišemo bez masnoća.

Masti su makronutrijenti koje imaju najveću gustinu kalorija po gramu, stoga i jesu uvek prve na meti izbacivanja iz ishrane, a sve u nadi da će se tako vrlo lako smanjiti ukupan unos kalorija. Poenta nije izbaciti masti, poenta je odabrati pravi izvor istih. Treba da znate koje to masti vam nisu potrebne, tj. koje bi trebalo da potpuno eliminišete iz ishrane, kao i da znate koje su te koje su poželjne da unosite.

Odnos makronutrijenata u ishrani je varijabilan i najvećim delom je stvar ličnog izbora. Neka prosečna preporuka je da unos masti bude u odnosu od oko 30% dnevnog unosa hrane.

Da biste kroz ovih 30% dobili upravo ono najbolje i ono što zaista koristi vašem organizmu, važno je da znate iz kojih izvora uzimate masti.

 

Masnoće su toliko značajne i esencijalne u našoj ishrani da je prava šteta da ih izbegavate, a evo i par bitnih uloga koje imaju po naš organizam

  1. Daju nam energiju
  2. Da bi smo apsorbovali liposubilne vitamine (A,D,E,K) moramo unositi masti
  3. Štite organe, nerve, tkiva, a i imaju ulogu u regulisanju temperature tela
  4. Našim ćelijskim membranama trebaju masti kao zaštitna uloga, a i za rast novih zdravih ćelija.
  5. Masnoće učestvuju u regulaciji pravilnog rada hormona u telu
  6. Masnoće učestvuju u održavanju zdrave kose, kože kao i noktiju

Da li je ovo dovoljan razlog da poverujete da su nam masnoće zaista važne i da ne treba da ih izbegavate u svojoj ishrani?

Na nama je samo da napravimo idealan izbor istih.

U ovom postu predstavljam vam njegovo veličanstvo – maslac, to je jedna od osnovnih namrinica koju uvek imam u frižideru, uz jaja i mleko.

Pretpostavljam da ne treba da vam pišem da maslac nije isto što i margarin i da uopšte ne treba da imate dilemu šta ćete kupovati i jesti. Margarin je ne samo loša, već doslovno štetna namirnica, koju treba da izbegavate. Iako ćete možda naići na podatak da su i margarin i maslac zasićene masi i da bi trebalo podjednako da ih izbegavate, postoji jedna ključna razlika, a to je u da se u maslacu nalaze prirodno zasićene masti, dok se u margarinu nalaze delimično ili potpuno hidrogenizovane masti. Margarin je masnoća poreklom iz biljnog izvora, koji ima veliku koncentraciju trans masti, a koje su sve samo ne dobro za naš organizam. Dok recimo maslac nema trans masti, izuzev u slučaju da ga koristite za prženje na jako visokim temperaturama, a u tom slučaju ništa ni nije zdravo.

Maslac ne samo da je dobra zamena za margarin, maslac je nešto što bi trebalo da koristimo u ishrani. U njemu se nalazi vitamin A koji je esencijalan za rad tiroidne žlezde. Maslac je ujedno i dobar izvor joda. Tako da ako nemate privilegiju da živite uz more, onda je maslac esencijalan kao izvrstan izvor joda koji se lako apsorbuje. Vitamin A, za koji smo rekli da ga ima dosta u maslacu je za nas žene esencijalan kao prevencija osteoporoze. Uz Vitamin A lakše apsorbujemo kalcijum, a znate i sami to znači jake kosti i zubi.

Znam da je mnogima od vas prva asocijacija na maslac upravo gojaznost. Tačno jeste da maslac ima dosta kalorija, ali već sam o tome pisala i pričala, da nas ne goji određena hrana ili određena kalorija, već nas goji količina istih. Dakle umerenost je ključ vitke linije.

Da ne zaboravim da spomenem da se u maslacu nalaze i antikosidansi, opet Vitamin A, koji je čuveni antioksidans, a uz njega tu je i Vitamin E, dakle u maslacu ih ima i više nego dovoljno.

Ok, dosta smo teoretisali, sada ću vam otkriti jedan recept za maslac koji je ukus mog detinjstva. Obožavala sam kada mi ga mama sprema, a jela sam ga najslađe na prepečenom tostu.

Maslac sa začinima

U originalu mama mi ga je spremala sa belim lukom i vlašcem kada ga donese iz bašte, a ja sam dodala i masline u celu priču.

Potrebni sastojci su:

Maslac 

vlašac

masline

beli luk

krupna morska so

Odnos sastojaka je po ukusu, ja volim da stavim baš dosta vlašca, ali ako želite da maslac samo malo aromatizujete, onda umereno sa dodacima. 

Maslac sa začinima

Priprema:

Izvadite maslac iz frižidera i ostavite ga na sobnoj temperaturi tek toliko da omekša da možete da promešate sve sastojke. Iseckate dodatke i umešate u maslac. Sve stavite u sterilizovanu staklenu teglicu i imate ga kao namaz ili dodatak jelima. Odlično ide na tost, na komad pečenog mesa ili na kuvano povrće. 

Maslac sa začinima

 

Gde je slano tu je i slatko, znam da niste posumnjali da mi nije palo na pamet da napravim i slatku verziju, tako da evo još jedan recept. 😉

Potrebni sastojci su:

Maslac

sušene urme

kokos brašno

vanila ekstrakt

Slatki maslac

Ista je procedura kao i sa slanom varijantom. Izvadite maslac da omekša, sjedinite sa ostalim sastojcima, stavite u teglicu i eto ideje ukusnog namaza ili preliva za ovsenu kašu ili palačinke.

Slatki maslac

 

 

Za kraj još jedan dodatni povod da jedete maslac je taj da je maslac jako ukusan i jelima kojima se dodaje daje predivan ukus i miris.

Koliko su masnoće zastupljene u vašoj ishrani?

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂

Poslednji članci

NADA FITT PLAN ISHRANE