Zbunjuju li vas trend dijete

Zbunjuju li vas trend dijete

Zbunjuju li vas trend dijete

Da li su vam dijete zbunjujuće i nejasne? Na jednoj strani čujete savete kako treba jedete određenu hranu, onda odete na drugi sajt a tamo piše sve suprotno.  Do juče nismo smeli da jedemo više od 5 jaja nedeljno, danas smemo dnevno toliko. Koliko vam je teško da prepoznate jasne i kvalitetne preporuke od onih koje vam praktično prodaju? Od onih iz kojih stoji cela industrija, kojoj je cilj što veći profit, i na taj način upošljavaju marketing stručnjake koji će vas ubeđivati da vam je baš taj proizvod neophodan, ili čak i sam način ishrane. Povremeno iskoče neke nove teorije, nove namirnice, novi načini pirpeme hrane, kombinovanja. Kako da razlikujete trend od onog suštinski važnog i korisnog za optimalno zdravlje.

Prodavci suplemenata vam prodaju upravo ono što vi i želite najviše. A to je da se bez muke kilogrami skidaju, da se skidaju prilično brže nego „regularnim“ putem, pored redukcije obećavaju vam i bolje zdravlje kao i bolji opšti izgled. Kada se samo zamislimo većina popularnih režima je suviše jednostavna da bi bila istinita.

www.fitt.rs #fitt #nadafitt #jazelimjamogu

A photo posted by Nada (@nadafitt) on


Istorija dijeta

 

Govorili su da treba dugo da žvaćemo hranu, pa imamo teoriju da ni ne treba da se žvaće, već da pravimo smoothie. Imamo dane kada jedemo samo jednu grupu namirnica, pa sledeći dan drugu, pa treći treću, pa sve u krug. Voda sa limunom, kupus čorba.

Svakome od nas kada započne sa bilo kojom dijetom, u prvih nekoliko dana se vide neki rezultati. Definitivno smo lakši na vagi.

Nisko ugljenohidratne dijete poput Atkins dijete imaju diuretični efekat, gubite natrijum, soli iz tela, i dolazi do gubitka tečnosti, što rezultira smanjenom cifrom na vagi. Sa drugim tipovima dijeta, gde se izbacuju određeni makronutrijenti, vi nesvesno smanjujete količinu hrane, samim tim kalorije koje unosite i opet dolazi do tog prividnog gubitka telesne mase. Ali se sa tim gubitkom mase, dolazi do manjeg obima metabolizma, jer se on prilagođava telu i potrošnji. Umanjuje se efekat dijete i onda se javlja ono da mislite da dijeta ne funkcioniše i ne praktikujete je više, vraćate se na staro i naravno vraćaju se i kilogrami. Nijedna od ovih dijeta vam ne obećava dugoročne efekte na telesnu masu kao i na zdravlje.

Kako biste znali koja dijeta je trend a koja nije, napisaću vam neke sitnice na koje možete da obratite pažnju

Ako se dijeta zasniva na izuzetno niskom kalorijskom unosu ili ako propagira kompletno izbacivanje neke grupe namirnica poput masti, šećera, ugljenih hidrata, vrlo je verovatno da je reč o trend dijeti.

Isto tako ako dijeta nalaže da se jede samo određena, neka specifična hrana, ili neke posebne kombinacije iste, ili recimo korišćenje nekih dodataka ishrani, tj. suplemenata, poput pića, praškova, čokoladica, isto možemo reći trend.

Poenta svega je da shvatite da se dugoročna redukcija i kasnije održavanje željene telesne mase, ne postiže instant rešenjima.

Pored dijeta koje imaju za cilj mršavljenje, ima i onih koje promovišu super moćne namirnice, koje su čistači tela, podmlađuju vas, vraćaju energiju… Namirnice su donekle mistične, potiču iz nekih dalekih predela, gde ih koriste najčešće dugovečna i maltene besmrtna plemena. Sve iz razloga da se stvori misterija, da se doda na toj mističnosti samoj namirnici, kako bi se pojačao efekat verovanja da je zaista supermoćna i magična.

Borovnice, Acai bobice, kinoa, sve su ovo namirnice koje su precenjene. Nesumnjivo su one svaka na svoj način kvalitetne, ali ni približno lekovite i moćne da mogu da utiču na popravljanje opšteg zdravlja, i neopravdano su paprenih cena. Hrana ne može da leči u tom pravom smislu, ali naravno da ukoliko ste do sada jeli nekvalitetnu hranu i kada uvedete malo zdravijih namirnica, sasvim je opravdano da ćete se osećati bolje. Kinoa ima ista svojstva poput ovsa, ali ovas nije toliko bombastično reklamiran i nije mu visoka cena, pa je onda verovatno teže poverovati da je i on dobar.  Znate da je 2013. godina proglašena godinom kinoe? Više o tome možete pročitati ovde.

Detoks dijete isto tako. Mogu biti zanimljive u pravilnom doziranju. Recimo ispijanje smoothie-a kao dodatak regularnom jelu, ali ispijanje samo toga svaki dan po ceo dan, nije baš preporučljivo. Dobra strana je da definitivno povećavate unos svežeg voća i povrća, koje mnogi ne unose dovoljno. Ali ovi napici nas ne čiste jer nemaju to svojstvo. Telo perfektno radi taj posao samo i konstantno, tako da je nemoguće proces ubrzati ili pospešiti ovakvim napicima.

Hrana nije neprijatelj

 

Svaka dijeta ima i pozitivne i negativne strane

Pozitivne su što nam donekle bude svest o zdravijem načinu ishrane, jer većina dijeta i promoviše kvalitetne zdrave namirnice. Budi se svest opšte o obrocima, šta jedemo, koliko jedemo. Tako da nekim ljudima držanje „dijete“ može pomoći u boljem izboru hrane ubuduće kao i opšte negovanju zdravijeg načina ishrane.

Loša strana dijeta, jeste što su one često vrlo striktne i naravno da ne mogu da odgovaraju svima. Često imaju rigorozna pravila, kojih je nemoguće pridržavati se ceo život, što ljude vodi ka odustajanju. Generalno većina njih je kratkoročnog efekta i trajanja.

Čim vam neko preporuči da izbacite voće, povrće ili neku drugu namirnicu preispitajte se koliko je to zaista pametna odluka.

Nedavno sam dobila email od jednog momka koji ima 16, 17 godina, rekao mi je da je na ……   režimu ishrane, i da mu je zabranjeno da „taj neki period“ jede voće. Zamislite samo koliko je to nezahvalno i opasno, jednoj mladoj osobi u samom srcu svog razvoja zabraniti voće. O čemu dalje da pričamo….

Vegani, vegetarijanci, svojevoljno iz ličnih uverenja izbacuju npr. meso, ali unose proteine iz drugih izvora, što je korektno. Ali izbacivanje makronutrijenta, poput masti, proteina ili ugljenih hidrata je neobjašnjivo.

 

Tako da, pamet u glavu i dobro se razmislite pre nego što posegnete za nekim režimom koji zvuči isuviše savršeno da bi bio istinit. 🙂

 

Uživajte do narednog čitanja

Nada 🙂

 

Izvor: TED Ed